Risicobeheer: Rente-risiconorm, kasgeldlimiet en de liquiditeitsprognose
Hoewel in de paragraaf weerstandsvermogen uitgebreid aandacht wordt besteed aan de risico's binnen de gemeente Steenbergen, worden hier ook de renterisico's op korte en lange termijn en kredietrisico's behandeld.
Renterisiconorm
De renterisiconorm geeft het renterisico op de langere termijn weer. Hieronder vallen alle leningen met een rentetypische looptijd vanaf 1 jaar. Het doel is op deze wijze spreiding te krijgen in de rentetypische looptijden in de leningenportefeuille waardoor een verandering in de rente vertraagd doorwerkt op de rentelasten in de administratie. In een jaar mogen de herfinancieringen als gevolg van aflossingen en de renteherzieningsmomenten gezamenlijk niet meer dan 20% van het begrotingstotaal per 1 januari bedragen. Voor 2024: 20% van € 74.458.000 is € 14.891.600.
Uit de onderstaande tabel kan afgeleid worden, de jaarlijkse aflossing op de vaste schuld in 2024 nog met € 14,4 miljoen per jaar mag toenemen.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|
Rente-risiconorm (minimum bedrag) | 14.891.600 | 14.899.200 | 14.821.800 | 13.958.800 |
Rente-risico op de vaste schuld (betaalde aflossingen) | 500.000 | 500.000 | 500.000 | 500.000 |
Ruimte (+) / overschrijding (-) | 14.391.600 | 14.399.200 | 14.321.800 | 13.458.800 |
Kasgeldlimiet
Ter beperking van het renterisico op de netto-vlottende schuld (schulden met een looptijd van minder dan één jaar) heeft de wetgever de kasgeldlimiet vastgesteld. Zo wordt voorkomen dat fluctuaties van de korte rente direct een relatief grote impact hebben op de rentelasten tijdens het boekjaar. De totale netto-vlottende schuld mag maximaal 8,5% van het begrotingstotaal bij aanvang van het begrotingsjaar zijn. De kasgeldlimiet voor 2024 komt uit op € 6.328.930, (8,5% van € 74.458.000).
Liquiditeitsprognose 2023-2027
Met de raad is de afspraak gemaakt om in de begroting 2025 de liquiditeitsprognose te optimaliseren. Voor deze begroting zijn voor het verloop van de liquiditeit de volgende uitgangspunten gehanteerd:
- In lijn van het 213a onderzoek naar de investeringskredieten is het aannemelijk dat investeringen vertraging oplopen. Vooralsnog is in de liquiditeitsprognose een correctie toegepast van 40%. In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheer is toegelicht dat dit leidt tot een besparing op kapitaallasten;
- Nieuwe investeringen, waarvan we nu niet kunnen inschatten wat het investeringsbedrag is, zijn nog niet meegenomen. Bijvoorbeeld schoolgebouwen, gronden en randwegen.
Voor 2023 tot en met 2027 verwachten wij het navolgende verloop van de kortlopende middelen:
Liquiditeitsprognose 2023 2027 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|
(bedragen * € 1.000) | |||||
Banksaldi per 1 januari (incl. schatkistbankieren) | 11.759 | 14.057 | 10.717 | 273 | -5.825 |
Financiering: | |||||
Aan te trekken financieringsmiddelen | - | - | - | - | 6.125 |
2e/3e termijn geldlening NWB | 10.000 | 10.000 | - | - | - |
Aflossing geldlening NWB | -500 | -500 | -500 | -500 | -500 |
Mutaties exploitatie 2023-2027 | -805 | 83 | 4.141 | 5.392 | 1.717 |
Investeringen: | |||||
Geplande Investeringen 2023 2027 | -9.938 | -8.690 | -11.492 | -4.765 | -4.991 |
Verwachte vertragingen investeringen < 2024 | 6.018 | - | - | - | - |
Verwachte vertragingen investeringen na 2023 40% | - | 3.476 | 4.597 | 1.906 | 1.996 |
Inhaaleffect investeringen | - | -4.018 | -3.476 | -4.597 | -1.906 |
VROM startersleningen/Duurzaamheidslening stimuleringsfonds | -500 | -500 | - | - | - |
Aflossing verstrekte geldleningen | 14 | 16 | 16 | 17 | 17 |
Bestedingen tlv voorzieningen (niet via exploitatie): | |||||
Wegen groot onderhoud | -1.429 | -3.189 | -3.265 | -2.549 | -1.136 |
Verwachte vertragingen groot onderhoud 40% | 572 | 1.276 | 1.306 | 1.020 | 455 |
Inhaaleffect groot onderhoud 40% | - | -572 | -1.276 | -1.306 | -1.020 |
Sportparken/gebouwen | -224 | -214 | -54 | -169 | -205 |
Kunstwerken | -159 | -4 | -50 | -165 | -165 |
Verlichting | -142 | -142 | -142 | -142 | -132 |
Baggeren | -331 | -162 | -162 | -162 | -162 |
Pensioenaanspraken wethouders | -78 | -77 | -77 | -77 | -77 |
Wachtgeld oud wethouders | -200 | -122 | -10 | - | - |
Banksaldi per 31 december (incl. schatkistbankieren) | 14.057 | 10.717 | 273 | -5.825 | -5.810 |
Maximum aan te houden banksaldo | 300 | 300 | 300 | 300 | |
Schatkistbankieren | 10.417 | ||||
Aan te trekken financieringsmiddelen | 10.717 | -27 | -6.125 | -6.110 |