Analyse van perspectiefnota naar begroting
Hieronder treft u een tabel aan met de analyse van perspectiefnota 2022 naar de begroting 2022 en meerjarenramingen 2023-2025. Dit is een analyse op hoofdlijnen van de mutaties die na het opstellen van de perspectiefnota 2022 zijn gemaakt.
Analyse van perspectiefnota naar begroting (afgerond op € 1.000) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
Startpositie | |||||
Saldo perspectiefnota 2022 | 157.000 | 246.000 | 566.000 | 808.000 | |
Algemene uitkering (effecten mei-circulaire 2021) | 354.000 | -24.000 | -288.000 | -441.000 | |
A | Stand begrotingssaldo na PPN 2022 (inclusief effecten mei-circurlaire) | 511.000 | 222.000 | 278.000 | 367.000 |
Tussenrapportage 2021 (structurele doorwerking): | |||||
Tussenrapportage onderdeel Sociaal Domein | -581.000 | -582.000 | -583.000 | -583.000 | |
Tussenrapportage onderdeel Overige | -97.000 | -61.000 | -61.000 | -61.000 | |
B | Subtotaal Tussenrapportage 2021 (structurele doorwerking) | -678.000 | -643.000 | -644.000 | -644.000 |
Loon- en prijsontwikkeling: | |||||
Invulling indexering prijsontwikkeling en subsidies | -105.000 | -105.000 | -87.000 | -87.000 | |
C | Subtotaal bijstellingen loon- en prijsontwikkelingen | -105.000 | -105.000 | -87.000 | -87.000 |
D | Subtotaal noodzakelijke bijstellingen | -1.311.000 | -1.107.000 | -790.000 | -412.000 |
E | Subtotaal nieuw beleid, structureel | -68.000 | - | - | - |
F | Algemene uitkering (effecten septembercirculaire 2021) | 2.893.000 | 2.275.000 | 2.194.000 | 2.237.000 |
G | Totaal mutaties begrotingen (B + C + D + E + F) | 731.000 | 420.000 | 673.000 | 1.094.000 |
Saldo meerjarenbegroting 2022 incl. mutaties (A + G) | 1.242.000 | 642.000 | 951.000 | 1.461.000 |
A: Toelichting stand perspectiefnota 2022 inclusief de effecten van de meicirculaire 2021.
Financieel beeld na verwerking voorstellen perspectiefnota 2022
Alle financiële informatie over de perspectiefnota 2022 staan in onderstaande tabellen beschreven, te weten:
- Tabel totaal financieel beeld perspectiefnota;
- Tabel noodzakelijke bijstellingen;
- Tabel nieuw beleid.
Bij deze voorstellen voor budgetaanpassingen wordt onderscheid gemaakt tussen voorstellen voor bijstellingen in het bestaand beleid en nieuw beleid. Voor verdere toelichtingen verwijzen wij naar perspectiefnota 2022.
Tabel totaal financieel beeld perspectiefnota:
Perspectiefnota financieel (afgerond op € 1.000) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Vertrekpunt voor PPN 2022 | 404.000 | 463.000 | 753.000 | 995.000 |
Totaal van alle noodzakelijke bijstellingen | -123.000 | -84.000 | -84.000 | -84.000 |
Totaal van alle voorstellen nieuw beleid | -164.000 | -133.000 | -103.000 | -103.000 |
Saldo perspectiefnota voor incidentele dekking | 117.000 | 246.000 | 566.000 | 808.000 |
Incidenteel te dekken uit de Algemene Reserve | 40.000 | - | - | - |
Saldo perspectiefnota 2022 | 157.000 | 246.000 | 566.000 | 808.000 |
Tabel toelichting noodzakelijke bijstellingen:
Noodzakelijke bijstellingen PPN 2022 (afgerond op € 1.000) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
PR 1: Mens en samenleving | Actualiseren Meerjarig onderhoudsplan | PM | PM | PM | PM |
PR 1: Mens en samenleving | Individuele zorg Sociaal Domein | PM | PM | PM | PM |
Subtotaal Mens en Samenleving | - | - | - | - | |
PR 2: Kunst, Cultuur en Erfgoed | Musea | -6.000 | -6.000 | -6.000 | -6.000 |
Subtotaal Kunst, Cultuur en Erfgoed | -6.000 | -6.000 | -6.000 | -6.000 | |
PR 3: Fysieke leefbaarheid en duurzaamheid | Maaien bermen | -25.000 | -25.000 | -25.000 | -25.000 |
Subtotaal Fysieke leefbaarheid en Duurzaamheid | -25.000 | -25.000 | -25.000 | -25.000 | |
PR 4: Economie, Toerisme en Recreatie | Zuiderwaterlinie | -20.000 | -20.000 | -20.000 | -20.000 |
PR 4: Economie, Toerisme en Recreatie | Fietspad Linie van de Eendracht | -15.000 | - | - | - |
PR 4: Economie, Toerisme en Recreatie | Fietspad Linie van de Eendracht (kapitaallasten) | -2.000 | -3.000 | -3.000 | -3.000 |
PR 4: Economie, Toerisme en Recreatie | Recreatieve Visie Nieuw-Vossemeer (uitvoeringsprogramma) | -25.000 | - | - | - |
Subtotaal Economie, Toerisme en Recreatie | -62.000 | -23.000 | -23.000 | -23.000 | |
PR 5: Bestuur en Dienstverlening | Budget werving en selectie | -30.000 | -30.000 | -30.000 | -30.000 |
Subtotaal Bestuur en Dienstverlening | -30.000 | -30.000 | -30.000 | -30.000 | |
Totaal noodzakelijke bijstellingen PPN 2022 | -123.000 | -84.000 | -84.000 | -84.000 |
Tabel toelichting nieuw beleid:
Nieuw beleid PPN 2022 (afgerond op € 1.000) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
PR 1: Mens en samenleving | Aanpassingen Blauwstraat (kapitaallasten) | PM | PM | PM | PM |
Subtotaal Mens en Samenleving | - | - | - | - | |
PR 2: Kunst, Cultuur en Erfgoed | Onderhoud oorlogsmonumenten en kunst openbare ruimte | -4.000 | -4.000 | -4.000 | -4.000 |
PR 2: Kunst, Cultuur en Erfgoed | Stimuleren historisch bouwen en aanwijzing monumenten | -30.000 | -30.000 | -30.000 | -30.000 |
PR 2: Kunst, Cultuur en Erfgoed | Vuelta | -40.000 | - | - | - |
Subtotaal Kunst, Cultuur en Erfgoed | -74.000 | -34.000 | -34.000 | -34.000 | |
PR 3: Fysieke leefbaarheid en duurzaamheid | Uitvoeringsprogramma duurzaamheid | -25.000 | -25.000 | -25.000 | -25.000 |
PR 3: Fysieke leefbaarheid en duurzaamheid | Beheer ecologische verbindingszones | -25.000 | -25.000 | -25.000 | -25.000 |
PR 3: Fysieke leefbaarheid en duurzaamheid | Verbetering regionale kering Weslandse Watergang-Doornedijkje (kapitaallasten) | -6.000 | -11.000 | -11.000 | -11.000 |
PR 3: Fysieke leefbaarheid en duurzaamheid | Containertuintjes (kapitaallasten) | -2.000 | -4.000 | -4.000 | -4.000 |
Subtotaal Fysieke leefbaarheid en Duurzaamheid | -58.000 | -65.000 | -65.000 | -65.000 | |
PR 4: Economie, Toerisme en Recreatie | Innovatieve Agrofood | -30.000 | -30.000 | - | - |
PR 4: Economie, Toerisme en Recreatie | Fietsroute Volkerak (Nieuw-Vossemeer / Uitvoeringsprogramma | -2.000 | -4.000 | -4.000 | -4.000 |
PR 4: Economie, Toerisme en Recreatie | Fort Henricus | PM | PM | PM | PM |
Subtotaal Economie, Toerisme en Recreatie | -32.000 | -34.000 | -4.000 | -4.000 | |
PR 5: Bestuur en Dienstverlening | |||||
Subtotaal Bestuur en Dienstverlening | - | - | - | - | |
Totaal nieuw beleid PPN 2022 | -164.000 | -133.000 | -103.000 | -103.000 |
Meicirculaire Gemeentefonds 2021
Met de raadsmededeling van 6 juli 2021 zijn de effecten van de meicirculaire in beeld gebracht. De verschillende mutaties zijn in deze raadsmededeling op detailniveau toegelicht.
Hieronder een overzicht van de bedragen van de december- en de meicirculaire en daarbij behorende mutatie.
Uitkering gemeente fonds | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Totaal decembercirculaire 2020, gecorrigeerd | 38.827.668 | 38.999.731 | 39.375.497 | 39.702.454 |
Totaal meicirculaire 2021 | 39.181.329 | 38.975.945 | 39.087.930 | 39.261.938 |
Saldo | 353.661 | -23.786 | -287.567 | -440.516 |
Mutatie meicirculaire 21 tov decembercirculaire 20; afgerond | 354.000 | -24.000 | -288.000 | -441.000 |
B: Toelichting structurele doorverwerking Tussenrapportage 2021
Op 17 augustus hebben we de Tussenrapportage 2021 aangeboden aan de raad. Deze rapportage is vastgesteld door de raad. Deze rapportage bevat diverse mutaties die structureel doorwerken en hebben we verwerkt in de meerjarenbegroting 2022-2025. Daarbij wordt een kanttekening gemaakt dat de bedragen die in de Tussenrapportage 2021 structureel staan vermeld, kunnen afwijken over de periode 2022-2025.
De structurele doorverwerking van de Tussenrapportage 2021 staan in de onderstaande tabellen beschreven, te weten:
- Tabel structurele doorverwerking Sociaal Domein;
- Tabel structurele doorverwerking Overige.
Hieronder treft u een overzicht aan van de structurele doorverwerking van de Tussenrapportage 2021 van het Sociaal Domein.
Omschrijving | Programma | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|---|
Sociaal Domein, onderdeel Jeugd | Programma 1 | -132.000 | -133.000 | -134.000 | -134.000 | Jeugdzorg; de ontwikkelingen in de jeugdzorg laten zien dat er meer en moeilijkere vragen komen. Door extra inzet van jeugdprofessionals voorkomen we duurdere zorg en zorgen we er ook voor dat kinderen en gezinnen niet nauwelijks hoeven te wachten voordat er ondersteuning geboden kan worden. Daarnaast zijn de tarieven tussen de gemeente en gecertificeerde instellingen voor de hulp aan kwetsbare kinderen en gezinnen voor de komende jaren vastgesteld. |
Sociaal Domein, onderdeel WMO | Programma 1 | -464.000 | -464.000 | -464.000 | -464.000 | Wmo; In het eerste halfjaar 2021 zien we een sterke groei van Wmo begeleiding en Wmo ondersteuning. Bij begeleiding is deze groei te verklaren doordat steeds meer burgers beroep doen op de voorzieningen en de groei van cliëntopnamen. Dit is mede ingegeven door de vergrijzing en omdat mensen steeds vaker thuis blijven wonen. Bij ondersteuning is deze groei mede veroorzaakt door het abonnementstarief en de groei van clientaantallen. |
Sociaal Domein, onderdeel Overig | Programma 1 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | Herijking structurele begroting op basis van de 1e bestuursrapportage van RWB; betreft de ritten en vervoerslasten. |
Totaal | -581.000 | -582.000 | -583.000 | -583.000 |
Hieronder treft u een overzicht aan van de structurele doorverwerking van de Tussenrapportage 2021 van de overige mutaties.
Omschrijving | Programma | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|---|
Bibliotheek | Programma 2 | -53.000 | -17.000 | -17.000 | -17.000 | Dit betreft het meerjareneffect vanaf 2022 van de huurderving Blauwstraat. Dit wordt nu meegenomen in de begroting 2022. |
Sportaccommodaties | Programma 3 | -23.000 | -23.000 | -23.000 | -23.000 | Dit betreft een huuraanpassing van Tennispark Steenbergen. In de huurprijs waren ten onrechte afschrijvingskosten opgenomen en dit meerjaren effect wordt nu meegenomen in de begroting 2022 |
Zwembaden | Programma 3 | -1.000 | -1.000 | -1.000 | -1.000 | Betreft uitvoering raadsbesluit op 24 juni 2021, hier is een overschrijding van de vervanging van de glijbanen (kapitaallasten) medegedeeld. |
DIV | Programma 5 | -20.000 | -20.000 | -20.000 | -20.000 | Archief; het is wettelijk verplicht archiefbescheiden die ouder dan 20 jaar over te brengen naar een archiefbewaarplaats of e-depot. Alvorens deze worden overgebracht, dienen ze in goede, geordende en toegankelijke staat gebracht te worden. Zonder dit budget kunnen we niet voldoen aan de genoemde wettelijke verplichting. |
Totaal | -97.000 | -61.000 | -61.000 | -61.000 |
C: Toelichting loon- en prijsontwikkelingen en subsidies
Voor de indexering lonen en prijzen is er in de perspectiefnota 2022 een bedrag opgenomen van € 264.000 ter dekking van de te verwachten CAO ontwikkelingen en prijsstijgingen.
Loonontwikkeling
De huidige CAO liep tot 1 januari 2021. De onderhandelingen voor een nieuwe CAO Gemeenten voor 2021 zijn op vrijdag 19 februari 2021 zijn vastgelopen. Het bod van de VNG (0,5%) en de looneis van de bonden (3,5%) liggen ver uiteen. De bonden hebben de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) een ultimatum gesteld in het vastgelopen overleg over een nieuwe CAO gemeenten. Daarin geven ze de VNG tot 11 oktober 2021 de tijd. Het wachten is op een definitief akkoord. Er is dus een risico aanwezig dat de werkelijk te betalen salarissen vanaf 2022 hoger uitvallen dan de ruimte in onze begroting.
In de perspectiefnota 2022 hebben wij rekening gehouden met een loonontwikkeling van 1% (€ 134.000). Deze loonontwikkeling hebben we nog niet ingezet en zullen we gebruiken als de nieuwe CAO bekend is.
In de risicoparagraaf nemen wij de loonontwikkeling standaard in elke begroting mee, maar met de kwalificatie laag. Dat houdt verband met het principe dat CAO ontwikkelingen macro gezien altijd worden gecompenseerd in de Algemene Uitkering.
Prijsontwikkeling
De indexering van prijzen en subsidies (€ 130.000) is volledig ingezet ter dekking van deze indexeringen. Hieronder treft u een overzicht aan van de doorverwerking van de prijsontwikkelingen.
Prijsontwikkeling / indexatie | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|
Verzekeringen | -5.386 | -5.386 | -5.386 | -5.386 | Jaarlijkse actualisatie van de verzekeringsportefeuille. |
Belastingen | -3.872 | -3.872 | -3.872 | -3.872 | Jaarlijke actualisatie van de belastingen over de vastgoed. |
Subsidies | -11.981 | -5.883 | -6.149 | -6.149 | Jaarlijke actualisatie van de subsidies. |
WMO ondersteuning en begeleiding | -207.000 | -207.000 | -207.000 | -207.000 | De tarieven voor Wmo huishoudelijke ondersteuning en Wmo begeleiding dienen per 1 januari 2022 geïndexeerd te worden op basis van de contractafspraken met de aanbieders. De indexatie voor huishoudelijke ondersteuning vindt plaats op basis van de landelijke VNG rekentool. De tarieven voor begeleiding worden berekend op basis van de interne rekentool die sinds 2015 wordt gebruikt. Deze berekeningswijzen doen recht aan de CAO-ontwikkelingen die van invloed zijn op de kostprijsberekening en daarbij bieden we aanbieders een reële kostprijs. De indexering op huishoudelijke ondersteuning bedraagt € 142.000 en op begeleiding € 65.000. Het betreft een structurele doorwerking. |
Overige | -6.989 | -13.214 | 5.547 | 5.547 | We hebben de lopende contracten doorgerekend op basis van de nieuwe prijzen. |
Prijsontwikkeling eigen organisatie | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | In de perspectiefnota 2022 hebben we een vast bedrag van € 100.000 opgenomen. Deze wordt volledig ingezet ter dekking van de prijsontwikkelingen eigen organisatie. |
Indexering subsidies | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | In de perspectiefnota 2022 hebben we een vast bedrag van € 30.000 opgenomen. Deze wordt volledig ingezet ter dekking van de indexering subsidies. |
Totaal | -105.228 | -105.355 | -86.860 | -86.860 | |
Totaal, afgerond | -105.000 | -105.000 | -87.000 | -87.000 |
D: Toelichting noodzakelijke bijstellingen (autonome ontwikkelingen)
Sinds het opstellen van de perspectiefnota 2022 zijn er een aantal ontwikkelingen onderzocht. De stand en de parameters van de algemene uitkering, lokale heffingen, reserves en de kapitaallasten zijn geactualiseerd. Verder zijn er beheerplannen doorberekend, de effecten van ICT voor de komende jaren meegenomen, de uitvoeringskosten van de nieuwe Wet inburgering en de inzet van de jongerenwerkers meegenomen.
Hieronder treft u een overzicht aan van de noodzakelijke bijstellingen.
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|
Actualiseren reserves 2022-2025 | -111.000 | 12.000 | 12.000 | -3.000 | zie *1 |
Investeringen 2022-2025 (kapitaallasten) | -131.000 | -47.000 | -1.000 | 142.000 | zie *2 |
Actualiseren Algemene Uitkering 2022-2025 | -322.000 | -323.000 | -104.000 | 192.000 | zie *3 |
Beheerplannen 2022-2025 | -222.000 | -231.000 | -231.000 | -252.000 | zie *4 |
Uitvoeringskosten nieuwe wet inburgering | -85.000 | -85.000 | -82.000 | -78.000 | zie *5 |
Inzet jongerenwerkers | -337.000 | -337.000 | -337.000 | -337.000 | zie *6 |
ICT | -154.000 | -137.000 | -109.000 | -86.000 | zie *7 |
Diverse posten | 51.000 | 41.000 | 62.000 | 10.000 | |
Totaal | -1.311.000 | -1.107.000 | -790.000 | -412.000 |
*1Toelichting actualiseren reserves 2022-2025
Actualisatie van de benodigde ontrekkingen en toevoegingen voor de reserves 2022-2025
*2Toelichting investeringen (kapitaallasten) 2022-2025
Actualisatie van de benodigde kapitaallasten voor de vernieuwde investeringenstaten 2022-2025 (vervangingsinvesteringen en de nieuwe investeringen).
*3Toelichting actaliseren algemene uitkering 2022-2025
Afvoeren van de voorschotten extra jeugdmiddelen (€ 315.000 in 2022 en 2023) die als incidentele stelpost waren opgenomen in de begroting en de correctie aansluitingen jaarschijven.
*4Toelichting Beheerplannen 2022-2025
In 2016 zijn de beheerplannen voor wegen, groen, openbare verlichting en kunstwerken voor de periode 2017-2021 vastgesteld. In de afgelopen jaren is het beheer van deze kapitaalgoederen in Steenbergen volgens deze kaders ingevuld. De huidige plannen hebben echter een looptijd tot en met 2021 en zijn voor de komende planperiode 2022-2025 geactualiseerd. Gelijktijdig zijn hierbij de integrale kaders voor het beheer van de openbare ruimte vastgelegd.
De beheerplannen beschrijven het beheer en onderhoud van groen, civiele kunstwerken, openbare verlichting en wegen. Ondanks nagenoeg gelijkblijvende uitgangspunten ten aanzien van onderhoudskwaliteitsniveaus, wordt het onderhoud voor de verschillende disciplines duurder. Er moet een behoorlijke verhoging plaatsvinden voor onderhoud en vervanging. Dit onder andere als gevolg van areaaluitbreiding, verhoogde prijsniveaus van aannemers en materialen. In de meerjarenbegroting is vanaf 2016 geen rekening gehouden met prijsindexering. Ook de kosten van voorbereiding, administratie en toezicht projecten (VAT) zijn gestegen als gevolg van complexer wordende processen en burgerparticipatie.
De beheerplannen zijn financiëel doorgerekend voor een periode van 10 jaar (van 2022 tot 2031). Hierbij is inzichtelijk gemaakt hoe de benodigde middelen zich verhouden tot de beschikbare middelen in de begroting. In het integraal beheerplan openbare ruimte wordt uitgebreid inzicht gegeven in de financiële doorrekening van de individuele beheerplannen. Ook wordt een verklaring gegeven van de verschillen ten opzichte van de vigerende beheerplannen en de begroting 2021.
Samengevat zijn de totale jaarlijkse financiële consequenties inclusief de investeringen voor de meerjarenbegroting 2022-2025 als volgt:
Beheerplan | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Groen | -29.000 | -23.000 | -20.000 | -27.000 |
Civiele kunstwerken | -107.000 | -104.000 | -104.000 | -106.000 |
Openbare verlichting | -18.000 | -10.000 | -1.000 | -3.000 |
Wegen | -68.000 | -94.000 | -106.000 | -116.000 |
Totaal | -222.000 | -231.000 | -231.000 | -252.000 |
*5Toelichting uitvoeringskosten nieuwe wet inburgering
De Wet inburgering zal per 1 januari 2022 in werking treden. Deze nieuwe wet maakt de gemeenten verantwoordelijk voor de inburgering. Gemeenten ontvangen een structurele bijdrage vanuit de algemene uitkering voor deze uitvoeringskosten. Onder de uitvoeringskosten vallen kosten voor brede intake, Plan Inburgering en Participatie (PIP), regievoering, ontzorgen en overige uitvoeringskosten (zoals inkoop en beleidsondersteuning).
*6Toelichting inzet jongerenwerkers
De lasten van jongerenwerkers zijn € 337.000 per jaar. De kosten van de inzet van jongerenwerkers (3 fte) zijn bij de herijking van het sociaal domein in 2021 abusievelijk niet structureel opgenomen binnen het subsidiebudget van Wijzijntraverse. De correctie is verwerkt in de meerjarenbegroting 2022-2025.
*7Toelichting ICT
Door de verdergaande digitalisering enerzijds en de samenwerking binnen Equalit anderzijds zal ICT niet goedkoper maar wel minder duur worden. De kosten werden tot en met 2021 verrekend via een accountprijs. Het nieuwe verrekenmodel, dat per 2022 gestaffeld over vier jaar wordt ingevoerd, draagt bij aan een eerlijke verdeling van de kosten (gebruiker betaalt) en flexibiliteit of maatwerk in afname van diensten (prijsdifferentiatie). Het nieuwe verrekenmodel levert voor Steenbergen een financieel voordeel op, uitgaande van het huidige afname van producten en diensten: 2022: € 39.000; 2023: € 62.000; 2024: € 85.000; 2025: € 108.000.
Enerzijds zijn er besparingen, bijvoorbeeld door opschoning van het applicatielandschap en aanbestedingsvoordelen. Deze zullen de komende jaren hun effect hebben. Anderzijds zien we ten opzichte van de aanvankelijke ICT-begroting ter voorbereiding van de migratie naar Equalit een stijging van de kosten, onder meer door prijsindexering, toename van extra accounts door (al dan niet tijdelijke) formatie-uitbreiding, verdergaande digitalisering (die een versnelling kreeg door corona) en noodzakelijke vernieuwing van apparatuur.
Na saldering van de voordelen van het nieuwe verrekenmodel alsmede een verlaging van het aantal extra accounts zijn de extra kosten als volgt geraamd: 2022: € -154.000; 2023: € -137.000; 2024: € -109.000; 2025: € -86.000.
Mede op basis van de roadmap voor ICT ontwikkelingen wordt in 2022 een meerjarig financieel perspectief opgesteld, zodat de investeringen in relatie gebracht kunnen worden met de doelstellingen op het gebied van dienstverlening en bedrijfsvoering. U wordt in 2022 hierover verder geïnformeerd.
E: Toelichtingen ontwikkelingen nieuw beleid
Hieronder treft u een overzicht aan van de voorstellen nieuw beleid.
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Beveiliging fabrieksdijk *1 | -40.000 | - | - | - |
Verkiezingen (3-daags) *2 | -28.000 | - | - | - |
Totaal | -68.000 | - | - | - |
*1Toelichting beveiliging fabrieksdijk
De extra kosten zijn opgenomen voor de inzet van fysieke beveiliging bij Vraagwijzer, die tevens de balie bemenst. Voor de functie die voorheen de balie vanuit Vraagwijzer bezette, vinden de werkzaamheden steeds meer buiten het gebouw plaats zoals bij de mensen zelf. Hierdoor is er steeds minder bemensing aan de balie. Om de ontvangstfunctie en de beveiliging te organiseren is een beveiliger wenselijk om tevens te assisteren bij eventuele calamiteiten, een aanwezigheidsfunctie en ontvangsttaak voor vezoekers te vervullen.
*2Toelichting extra kosten gemeenteraadverkiezingen
In maart 2022 zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De Kiesraad gaat er van uit, net als bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2021, dat ook deze verkiezingsronde verspreid wordt over drie dagen. Behalve de vervanging van onder andere stemhokjes zullen we vanaf aankomende verkiezingen gebruik maken van een aantal nieuwe zaken, zoals nieuwe stemlocaties en mobiele billboards waarop elke politieke partij de mogelijkheid heeft zich te presenteren. De meerdaagse verkiezingen en aanschaf van materiaal zal extra kosten met zich meebrengen. Hierbij vormen de afgelopen verkiezingen het uitgangspunt.
F: Septembercirculaire Gemeentefonds 2021
In deze begroting zijn de effecten van de septembercirculaire vanaf 2022 meegenomen.
De belangrijkste onderwerpen zijn:
- De accressen vanaf 2022 zijn bijgewerkt op basis van de regels van de huidige normeringmethodiek. De mutaties ten opzichte van de stand van meicirculaire 2021 zijn als volgt: 2022 € 583,3 miljoen; 2023: € 67,4 miljoen; 2024: € 16,4 miljoen; 2025: € 90,6 miljoen. De bedragen zijn structureel en cumuleren dus. In alle jaren zijn de hogere accressen volgens de circulaire het gevolg van hogere loon- en prijsontwikkeling dan tot nu toe aangenomen. Ook in de jaren na 2022 is het accres opwaarts bijgesteld als gevolg van uitgaven klimaatmaatregelen, compenseren gedupeerden van de kinderopvangtoeslag, zorg en de EU-afdrachten;
- Een voorschot op de onderschrijding van het BTW-compensatiefonds (BCF) plafond 2021 van € 215,9 miljoen; De provinciaal toezichthouder staat toe een meerjarige stelpost op te nemen als inschatting op de jaarlijkse onder- of overschrijding van het plafond. Dit ter hoogte van de laatst bekende afrekening. In dit geval is dat € 192 miljoen in 2020. Het gemeentelijk aandeel hierin mag je dan structureel ramen vanaf 2021;
- De oploop van de opschalingskorting in het jaar 2022 wordt incidenteel geschrapt;
- Ongetwijfeld de omvangrijkste taakmutatie in de circulaire: de definitieve verdeling van € 1.305 miljoen voor het jaar 2022 ter compensatie van de tekorten in de jeugdzorg. Een nieuw kabinet zal een besluit moeten nemen over de structurele financiën. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft op 29 juni jl. de verdeelwijze gepubliceerd van de incidentele middelen. In deze brief is een indicatie gegeven wat het voor een individuele gemeente kan betekenen en in deze circulaire is de definitieve verdeling voor 2022 bekendgemaakt. Voor de jaren 2023 tot en met 2025 hebben het Rijk, de VNG en het Interprovinciaal Overleg (IPO) afgesproken dat de gemeenten de bedragen als stelpost mogen opnemen in de begroting. Vanuit behoedzaamheid en in het licht van de afspraken dat gemeenten ook zelf kostenbesparende maatregelen kunnen nemen, geldt hiervoor een maximum van 75% van het deel dat gemeenten op basis van de verdeling zouden krijgen.
De verschillende mutaties worden in een separate raadsmededeling op detailniveau verder toegelicht. Hieronder een overzicht van de bedragen van de mei- en de septembercirculaire en daarbij behorende mutatie.
Uitkering gemeente fonds | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Totaal meicirculaire 2021 | 39.181.329 | 38.975.945 | 39.087.930 | 39.261.938 |
Totaal septembercirculaire 2021 | 42.155.387 | 41.251.101 | 41.282.197 | 41.498.628 |
2.974.058 | 2.275.156 | 2.194.267 | 2.236.690 | |
Waarvan op te nemen als besteding (oormerken): | ||||
Extra middelen Corona | -81.000 | - | - | - |
Saldo | 2.893.058 | 2.275.156 | 2.194.267 | 2.236.690 |
Mutatie septembercirculaire 21 tov meicirculaire 21; afgerond | 2.893.000 | 2.275.000 | 2.194.000 | 2.237.000 |